Header Image
Trening og fysisk aktivitet er svært
viktig hvis du vil ha en sunn livsstil

En sunn livsstil med psoriasisartritt:

Fortsett å trene

 

Trening og fysisk aktivitet er en viktig del av en sunn livsstil. Men, overbelastning på hovne ledd kan føre til at symptomene dine blir verre, og det anbefales derfor at du alltid snakker med legen din om hvilket aktivitetsnivå og hvilken type aktivitet som vil være bra for deg.

 

Det anbefales å trene regelmessig, og du bør holde deg til trening med lav intensitet. Trening kan:

  • Bidra til å myke opp stive ledd og lindre smerte

  • Styrke muskulatur og ledd, gi mer energi og styrke

  • Forbedre helsetilstanden generelt, og dermed redusere risikoen for å utvikle andre sykdommer som kan knyttes til psoriasisartritt (f.eks. osteoporose (beinskjørhet) og hjerte- karsykdom)

 

Det er også viktig med kondisjonstrening. Det vil si trening hvor du bruker de store musklene i kroppen i rytmiske og gjentatte bevegelser. Eksempler er: å gå, danse, svømme, sykle. Slik trening bidrar til at hjerte, lunger, muskler og blodårer arbeider mer effektivt. Kondisjonstrening kan også: 

  • Forbedre utholdenhet

  • Styrke beinbygningen

  • Forbedre søvn

  • Holde vekten i sjakk

  • Redusere stress, depresjon og angst

 

Vil du vite mer om kondisjonstrening, så snakk med legen din som kan gi deg mer informasjon.

 

Å spise sunt

Healthy eating is important when managing psoriatic arthritis

Du kan finne mye informasjon på nettet om mat du bør spise, og ikke spise, når du har psoriasisartritt. Det kan rett og slett oppleves som forvirrende, særlig fordi informasjonen spriker – det noen sier er bra, kan andre mene du bør holde deg unna.

Derfor er det viktig at du finner ut hva som passer deg best, med tanke på livsstilen din, sykdommen og ikke minst din egen smak.

Det er lurt å bygge opp en grunnleggende forståelse for hva slags mat som bør inngå i et sunt kosthold. Dette kan du diskutere med legen din eller en sykepleier. De kjenner til sykdommen din og kan gi kostholdsråd.

Du kan bli henvist til en ernæringsfysiolog som kan gi mer detaljerte råd om hvordan du kan få et balansert og variert kosthold. Et balansert kosthold, rikt på mineraler og vitaminer, er viktig for at du skal kunne:

  • Holde vekten

  • Ha nok energi

  • Styrke immunforsvaret så du holder deg frisk

 

Vil du vite mer om kosthold, så snakk med legen din eller en sykepleier som kan gi deg mer informasjon.

 

Å leve sunt

When living with psoriatic arthritis it is important to maintain a healthy lifestyle

Har du psoriasisartritt, er det viktig at du har en sunn livsstil og unngår overdreven bruk av alkohol og røyking14.

 

Røyken i sigaretter inneholder hundrevis av giftige stoffer som er vist å ha en negativ virkning på immunsystemet. Røyking kan derfor gjøre symptomene dine verre. Røyking kan også ha en negativ effekt på den generelle helsetilstanden din, i tillegg til at røyking øker risikoen for å få visse krefttyper.

 

Snakk gjerne med legen din eller en sykepleier om røyking og alkohol. De kan hjelpe deg med å finne frem til hjelpemidler som kan gjøre det lettere for deg å slutte. Å slutte, eller å redusere det daglige inntaket, gir stor helsegevinst og kan:

  • Redusere forverring av symptomer

  • Bedre helsen og hvordan du føler deg

  • Redusere følelsen av tretthet og gi mer energi

  • Forlenge livet

 

Avslapning og hvile

Rest and relaxation is vital to ensure that you manage your psoriatic arthritis symptoms effectively

Pass på at du får nok hvile og at du får slappet ordentlig av. Dette er viktig for å holde symptomer i sjakk14. For høyt aktivitetsnivå kan føre til perioder med kraftigere symptomer, og at sykdommen blusser opp.

Fordel det du skal gjøre utover i tid, selv enklere husarbeid, og bruk tid på deg selv slik at du kan:

  • Unngå å bli svært sliten

  • Belaste leddene mindre

  • Opprettholde et godt energinivå

 

 

 

 

 

Referanser:

 

14. Xhaja A, et al. An epidemiological study on trigger factors and quality of life in psoriatic patients. Mater Sociomed. 2014;Jun;26(3):168-71.

 

 

 

Fortsetter du å bruke Hud&Ledd, aksepterer du samtidig vår bruk av informasjonskapsler. Les mer ved å følge denne lenken Aksepter informasjonskapsler